2009.01.08.
"Az egész egy ártatlan sztorival kezdődött, egy átlagos testnevelés órán, valamikor a boldog békeidőkben, amikor még a KGST vasfüggönye mögött kronyadozó átlag magyar, képről sem ismerte a nyugati világ imperialista társadalmának gépjárműveit. Ekkor történt ugyanis, hogy az öreg Opel Rekord jelenlegi gazdája, tornatanára példáját követve - neki is ugyanilyen volt - megfogadta, hogy amint saját keresete lesz mindenképpen vesz egyet magának."
"A fogadalmat cselekedet követte és 1972-ben végre meglett a hőn áhított 1965-ös évjáratú Rekord, természetesen kéz alól. A Ladák és Skodák között meglehetősen fetűnő jelenség volt, manapság pedig éltes kora és formavilága miatt illetik elismerő pillantások a Rekordot. Nem is csoda, hiszen vonalain érződik az merikai rokonság (az Opel az USA-beli, napjainkban haláltusáját vívó, General Motors európai gyára volt) a belső elrendezés is nagyban hajaz egy 70-es évek beli ami cirkálóra.
Hosszú lapos orr, lágyan ívelő övvonal, méretes, ámde lapos csomagtér és temérdek króm minden felé. Ez kép fogadja az óvatlan bámészkodót. Az ajtókat kinyitva egy másik világ tárul ki, mint amit kaucsukon felnevelkedett szemem megszokott. Műanyag szinte semmi sincs a beltérben, annál több viszont a fém. Még a kesztyűtartó fedele is acélból készült, az eredeti szín szerint fényezve. Az egész beltér hangulatos és semmi képpen sem fekete, mint ahogy azt manapság megszoktuk."
"A műszerek katonás rendben sorakoznak, minden első pillantásra ott van ahol lennie kell. Az amerikai vérvonal itt is kiütközik. A sebességmérő mérföldben mér, a skálázás 110-ig terjed. A vízszintes leosztású négyszög alakú műszeregységben helyet kapott egy üzemanyagszint jelző és egy vízhőfok mutató is, mindkettő kör alakú kialakításban. Angol nyelvű feliratok mindenfelé, egyedül az "objects in the wiew mirror may appear closer than they are" feliratot hiányoltam a jobb oldali külső tükörről, úgy látszik annak idején még nem kellet a debil polgárok figyelmét felhívni a tükör torzítására.
Az ülések elrendezése sem a ma megszokottak szerint alakul, az első két szék is tulajdonképpen egy, bár szerkezetileg mégis különálló. Így adja vissza azt a mozivászonról ismert amerikás fílinget, amire annyit csorgattuk a nyálunk gyerekkorunkban. A hátsó padok kiképzése is hasonló rendszert követ, bár itt a pad és a támla is egy-egy részből áll. Semmi feszes tömés, meg oldaltartás, csak a Coccolino lágy puhasága mindenfelé, úgy, mint ahogy azt a nappali kanapéján megszoktuk. Így emlékeztet rá az öreg gép, hogy az embernek az autója a második otthona."
"A motortérben rejlő technika igazi ritkaságnak számít napjainkban. Az 1700 cm3-es 47 KW-os (63 lóerő) agregát szinte elveszlik az óriási motortérben, nem csoda, hiszen ide a 6 hengerest is be kellett tudni gyömöszölni, mert ilyen is volt ám a kínálatban. A motor az orrban hosszában került elhelyezésre, a hajtás a hátsó kerekeket bírja forgómozgásra. A vezérlés olyan, amit manapság már csak a tankönyvekben láthatunk: alulvezérelt, felülszelepelt és nyomórudas. Ez annyit tesz, hogy a manapság elterjedt láncos, vagy még inkább fogasszíjas megoldás helyett, egy úgynevezett nyomórúd "nyom felfelé" a szelepek felé. Vitathatatlan előnye, hogy nincs szíj, ami elszakadhat, és lényegében "gondozásmentes" megoldást nyújt, egyszerűen és olcsón.
Az eddig megtett 240 ezer mérföld (386 ezer km) alatt bőven van tapasztalat a fogyasztási adatokról. Átlagban 9-10 liter körül kér inni az Opel a jó minőségű magyar benzinből. Sima úton éltes kora ellenére is eléri a 140 km/h-s sebességet, és - ahogy gazdájától megtudtam - földúton, rossz terepviszonok között sem jön zavarba, méreteiből adódóan pedig képes akár egy komplett 850-es Fiat motort is elnyelni csomagterében, úgy hogy emellett a teljes utastér használható marad."
"Az időközben lassan de biztosan "tucatautó" gyártóvá avanzsált Opel a 60-as, 70-es években igazán nagyott dobott a Rekorddal, mely nem véletlenül lett népszerű nemcsak Európa szerte, de távoli kontinenseken is. Egy olyan gépkocsit gyártottak az akkori GM égisze alatt, mely széles rétegeket volt képes lázba hozni sokoldalúságával, egyszerű és használható kivitelével és nem utolsósorban gyönyörű vonalaival."
Link: http://www.cartevo.hu/technika/kid-of-america/101/
No comments:
Post a Comment