8/7/10
Kaspers Rekord A - Historisk Opelklub Danmark
"Bilen er en Opel Rekord Olympia første gang registreret 21 februar 1964.
Den er købt d. 20 februar 1964 af: Hr. Sygekassekasserer
Arne Boesen
Svanekevej 71
Rønne
Hos den autoriseret GM forhandler: Ferdinand Jørgensen
Østergade
Rønne
for den nette sum af 22.139 kr. Der blev givet en Opel Rekord fra 1957 i bytte som indbragte 9.139 kr. samt en kontant betaling på 13.000 kr.
Den blev så ejet af Arne Boesen helt frem til 1997 hvor han så går bort, derefter af konen indtil d.4 september 2001, hvorefter datter og svigersøn Heidi og Anders Larsen aver den. Jeg køber og omregistrerer den d. 11 januar 2002 for en sum af 22.500 kr.
Under motorhjelmen ligger der en 1,7 ltr. motor på 67 hk ved 4400 omdr/min. Den har et drejningsmoment på 13 kgm v. 2400-3200 omdr/min. så det er jo ikke nogen sportsvogn. Topfarten er 138 km/t. Den har et benzinforbrug 9,3 ltr. pr. 100 km.
De helt store læder stole er der ikke, men der er kælet for detaljerne alligevel med blå og hvide striber på sæde og ryg, og med blåt plastik på kanterne. Som det ses var der ikke noget der hed sikkerhedsseler, så der er kun de to stropper hvis man synes at farten bliver for høj.
Denne model er en 2 dørs med bænksæde foran. Sædet kan skydes i længden, men så er det hele sædet, ryglænene kan vippes enkeltvis så man kan komme ind bagi.
Bagagerummet er som sædvanligt meget stort, som det nu er i gamle biler. Når først man har fået fyldt det kan man nå langt inden man skal vaske tøj igen.
Vognen er forsynet med 3 trins ratgear. Instrumenter er der ikke mange af men alle dem der er har en nyttig funktion. I selve instrumenthuset er der en benzinmåler, en kølevandstemperaturføler og et speedometer med tal på en række og ikke en skive, det sjove ved den er, at den skifter farve i takt med hastigheden. Det første stykke fra 0-50 km/t er den grøn, fra 50-100 km/t er den orange og det sidste stykke fra 100-138 km/t er den rød.
Der er handskerum, analog ur, askebæger, cigarettænder og forberedt til radio.
Varmeapparat er der også og det ganske fint. Der er såmænd også mulighed for at vælge om luften skal komme direkte ude fra eller igennem varmeapparatet.
Måden man får startet maskinen på er at dreje tændingsnøglen i tænding og trykke på en knap. Der er kontakter til positionslys, nærlys og lys til instrumentbordet (fjernlys er en trykknap i bunden af bilen til foden). Der er også kontakt til vinduesvisker (2 hastigheder) og en blæserkontakt (med 2 hastigheder)
Den sidste lille sjove detalje, jeg vil nævne er at sidespejlet sidder midt på forskærmen og er for øvrigt så lille og ikke justerbart, at det ikke dur til høje mennesker ligesom bakspejlet, men hvad, man skal jo heller ikke kigge bagud i hvert fald ikke når man kører fremad."
Source: Historisk Opelklub Danmark
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment